La tormenta

Medio: Bordado  

  

C. Ortiz Soto
Departamento de Literatura Comparada
Facultad de Humanidades, UPR RP 

 

Recibido: 5/10/2022; Revisado: 11/10/2022; Aceptado: 4/12/2022 

 

 

  

El bordado "La tormenta" inicia como un proyecto de mi hermana que conllevaba desarrollar un personaje basado en un cuento infantil para su clase de Metodología de la Facultad de Educación. Después de terminar ese proyecto, el personaje de la tormenta aún seguía presente en mi mente y decidí ilustrarlo digitalmente. 

   

El bordado, lleno de detalles, plasma lo que representan los huracanes para mí. Desde el paso de Irma y María en el 2017, la temporada de huracanes ha sido un tiempo repleto de ansiedad y trauma, sentimientos que me inspiraron en la imaginación del bordado. En "La tormenta" ilustro el peligro y la amenaza que representa este fenómeno atmosférico que, ante el cambio climático, ha incrementado su frecuencia. Además, quería darle al bordado un aspecto espiritual relacionándolo a la deidad del huracán taíno y la representación de la Virgen María, delineando un halo alrededor de la figura del huracán y cubriéndolo de nubes de color azul como el manto de la Virgen. "La tormenta" es una representación de las tormentas del pasado y el futuro.   

 

 

 

 

 

  Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.   

Posted on December 22, 2022 .

Libertad

Medio: Fotografía  

  

Abimar Colón Martínez
Programa de Historia Secundaria
Facultad de Educación, UPR RP 

 

Recibido: 5/10/2022; Revisado: 6/10/2022; Aceptado: 4/12/2022 

  

He dedicado mi quehacer artístico a la producción de fotografías porque ese es el medio que me permite convertir mi interpretación de la realidad en obras que resalten las maravillas que se encuentran en la cotidianidad. Ese acercamiento posibilitó la documentación del momento de comunión entre ser humano y naturaleza presentado en la obra “Libertad”. La cámara fue testigo de cómo la presencia imponente de un árbol de ceiba, con raíces que delatan su antigüedad, acoge a una persona que se acercó a él con brazos extendidos. Este tipo de encuentros, en los que coordinamos nuestra respiración con la de nuestro entorno, nos proveen la oportunidad de existir libremente. Estos requieren el reconocimiento de que la naturaleza posee un valor incalculable que trasciende la explotación de sus recursos. Sirven como recordatorio de que no existe libertad en interacciones plagadas por la opresión. En una realidad atravesada por el cambio climático y las consecuencias de intervenciones nefastas que atentan contra la vida en nuestro planeta, solo la germinación del respeto posibilitará un mejor futuro.  

 

 

Posted on December 22, 2022 .

Lo distópico de vivir en el trópico

Medio: Diseño de moda 

  

Gabriela Valentín Silva 
Departamento de Bellas Artes
Facultad de Humanidades, UPR RP 

 

Recibido: 3/10/2022; Revisado: 15/11/2022; Aceptado: 20/12/2022 

 

 

Esta colección de indumentaria fue construida con residuo textil para confeccionar ropa que atienda nuestras necesidades fisiológicas en un ambiente caribeño. Actualmente recibimos altas cantidades de ropa con telas para ambientes fríos y fibras mezcladas, las cuales no solo son una producción contaminante al ambiente, sino también pueden ser dañinas al cuerpo y su ph en temperaturas altas.  

La colección es una respuesta formal y simbólica.  Reconstruir la ropa para satisfacer nuestros cuerpos es, además, una propuesta estética.  Si la vestimenta es uniforme del diario vivir, deconstruirlo y reorganizarlo es una búsqueda de identidad por medio de la forma. La producción bajo el seudónimo de Iris Noemí continúa en busca de lograr brindar acceso a recetas para enmendar la ropa, crear piezas para nuestro contexto caribeño y contribuir a reducir la basura textil que se produce en Puerto Rico. 

 

Maquillista: Andrea S. Vázquez Meléndez
Asistente: Diego Sotomayor Irizarry
Modelos: 
Alanis González López 
Zulmarie García Morales 
Adriana Torres Valladarez 
Valerie Stacie
Rocío Cáliz 

  

  Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.  

Posted on December 22, 2022 .

Apocalipsis

Cristina Quiles Bengochea 
Departamento de Biología
Facultad de Ciencias Naturales, UPR RP 

 

Recibido: 3/10/2022; Revisado: 3/11/2022; Aceptado: 18/12/2022 

 

  

 

camino para ver el cadáver de la colmena  

sentir el hambre que dejó la desolación  

con la huida de la Madre Naturaleza 

de observar un mundo por primera vez en blanco y negro 

donde la noche no se distingue del día 

los atardeceres han perdido su alegría 

y me toca comprar un aire que me mantenga con vida 

aislando el azufre que invade mi respiración 

nadar en aguas que me desintegren por completo  

hasta descomponerme con lo que queda del mundo 

dejar de ser mariposa y convertirme en humo 

  

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  Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.     

 

Posted on December 22, 2022 .

Tic Toc

Cristina Quiles Bengochea
Departamento de Biología
Facultad de Ciencias Naturales, UPR RP

 

Recibido: 3/10/2022; Revisado: 3/11/2022; Aceptado: 28/11/2022 

 

 

  

respiro, pero me vuelvo moribundx 

por el veneno que llena mis pulmones 

ya no veo los cucubanos por las bombillas 

que habitan las calles y opacan su brillo 

hoy toca nadar entre escombros 

comprar frutos destinados a la extinción 

correr entre los bosques imaginados 

construyendo casas de plástico  

bañándonos en las olas de calor 

llenando los océanos con nuestro sudor 

regando un suelo donde se sembró la destrucción  

huyendo de un mundo sumido en el terror 

  

  Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.   

 

Posted on December 22, 2022 .

La agricultura urbana a la francesa: Apuntes hacia una nueva geografía agrícola urbana en Puerto Rico

Urban agriculture inspired by the French model:

notes towards a new urban agricultural geography in Puerto Rico  

  

Zuleima Vázquez Carrillo 
Departamento de Geografía 
Facultad de Ciencias Sociales, UPR RP 

 

Recibido: 18/10/2022; Revisado: 3/11/2022; Aceptado: 18/12/2022 

 

 

Resumen 

Tras la oportunidad de estudiar y vivir en Lyon, Francia, por dos meses, descubrí una ciudad que incluye en su topografía urbana espacios para conexión entre comunidad y ambiente, mediante la agricultura urbana. Inspirada por mis experiencias en Lyon, comencé a plantearme la necesidad de retomar estas prácticas en Puerto Rico. De esta manera, se comienza a reverdecer la ciudad, con miradas a combatir el cambio climático, mientras que se incentiva la producción agrícola del país. A través de un recuento de las experiencias de un verano, se analizan los conceptos y prácticas que caracterizan la agricultura urbana y sus variaciones en Francia. 

 

Palabras claves: agricultura urbana, cambio climático, geografía urbana, comunidad 

 

 

Abstract 

Given the opportunity to study and live in Lyon, France, for two months, I encountered a city which includes in its urban topography space for connection between community and environment, through Urban Agriculture. Inspired by my time in Lyon, I began to consider the need to resume these practices in Puerto Rico;  

to green the city, as we face and combat climate change, while encouraging agricultural production in the country. By reviewing the experiences of a summer abroad, we will analyze the concepts and practices that characterize Urban Agriculture and its variations in France.  

 

Keywords: urban agriculture, climate change, urban geography, community  

 

 

Mi experiencia en Lyon  

 

En junio del verano 2022 tomé un avión desde Puerto Rico con destino a Europa, específicamente a Lyon, una ciudad francesa ubicada en el centro-este del país, que forma parte de la región Auvergne-Rhône-Alpes (Auvernia-Ródano-Alpes), como se observa en la Figura 1. Lyon es la tercera ciudad de mayor población en Francia, con un total de 518,000 habitantes según el censo del 2018 (Site Officiel Lyon, 2022). Lyon, se destaca por su cercanía a la famosa cadena de montaña europea conocida como los Alpes. Además, es reconocida como la capital mundial de la gastronomía.  

 

Allí participé en un programa sub-graduado en colaboración con ISARA-Agro School for life, un Grand École de ingeniería enfocado en agricultura. A pesar de la barrera de lenguaje que me encontré, la distancia desde Puerto Rico y el hecho de que era la única puertorriqueña participando en el programa, me embarqué en esta aventura. Mediante esta experiencia pude conocer una hermosa ciudad y el estilo de vida francés. Tomé un curso de francés y un curso de agroecología, en el que conocí las prácticas de siembra sustentables que se promovían en Francia. Como parte del programa realizábamos viajes de campo para observar en acción los diferentes conceptos que se discutían. Mediante esta oportunidad pude pernoctar en lugares hermosos, como una región de los Alpes en Francia para conocer prácticas tradicionales de ganadería con fin de producir los quesos más reconocidos de la región, como el Raclette de Savoie y el Beaufort.  

 

Figura 1: Mapa de Lyon, Francia  

Fuente: Map-France.com  

 

Más allá del idioma, mi primer encuentro con la cultura francesa fue observar cómo los franceses conectan con su alimentación. Por ejemplo, en varias ocasiones me encontré con mercados espontáneos, visitados por locales para la compra de alimentos básicos producidos en el país o región. Quedé asombrada al ver mesas con gran variedad de productos frescos. Allí vi tomates de varios colores y tamaños como se observa en la Figura 2. Había mesas repletas de frutas de temporada tales como cerezas, duraznos, nectarinas, fresas y otros, todos muy frescos y sabrosos, lo que me llevó a ser una cliente semanal de estos mercados.  

 

Este encuentro cultural me hizo cuestionar la realidad alimentaria que hay en Puerto Rico y preguntarme: ¿por qué ya no vemos en Puerto Rico un acceso fácil a productos locales? Recuerdo las historias que contaba mi padre de cuando pequeño, junto con su abuela, visitaba múltiples veces en la semana la plaza del mercado de Ponce, para comprar las viandas y frutas locales que consumirían durante la semana. Las plazas del mercado fueron importantes debido a su ubicación en el centro del casco urbano, pues representaban el comercio que atraía a las personas a las plazas públicas. Hoy nos encontramos con un disminuido acceso a productos locales por el mercado que prioriza lo importado y barato versus lo fresco y local.  

Figura 2: Visita a mercado Monplasir en Lyon, Francia   

Fuente: Fotografía tomada por la autora  

 

Conociendo nuevos conceptos y posibilidades 

 

Entre mis aventuras recorriendo la ciudad, noté como se incluía en su paisaje urbano la siembra y cómo esta práctica se entrelazaba al perfil de la ciudad de manera orgánica. Pude ver una variedad de huertos que en francés llevan el nombre de jardin o potager. Desde jardins comunitarios manejados por ciudadanos, jardins caseros, cajitas de siembra con albahaca o flores en las ventanas, hasta micro fincas manejadas por pequeñas empresas. Ante este fenómeno deduje que esa conexión con sus alimentos y sus recursos que se manifestaba a través de mercados también se manifiesta a través de la agricultura urbana (AU). El concepto de AU lo descubrí formalmente a través del programa en el que participé, ya que una de las lecciones que recibimos fue centrada en este tema. La realidad es que el junte de los conceptos agricultura y urbano representan una dicotomía por la manera en que como sociedad hemos pensado lo urbano y rural; a pesar de que con la globalización y la expansión de la ciudad estas dos clasificaciones han ido cambiando (Lohrberg, 2016). Muchos creemos que la agricultura trata de un concepto estrictamente rural y la AU reta esa concepción que poseemos del espacio geográfico. Para entender cómo se concibe este concepto desde la academia podemos ver la definición de Mougeot (2000): 

 

AU es una industria ubicada dentro (interurbana) o en la periferia (periurbana) de una ciudad o una metrópolis, que crece o recauda, ​​procesa y distribuye diversidad de productos alimentarios y no alimentarios, (re)utilizando en gran medida recursos humanos y materiales, productos y servicios que se encuentran dentro y alrededor de esa área urbana y, a su vez, suministra recursos humanos y materiales, productos y servicios en gran medida a esa área urbana. (p. 10) 

 

La definición provista alude a que la AU, además de ser basada en la siembra y en la producción de alimentos, involucra un intercambio de servicios a la ciudad y de parte de la ciudad a la comunidad. Según Zeeuw (2004), la AU interactúa con la ciudad a través de la conexión con el consumidor de forma directa, los residentes involucrados como trabajadores, el uso de recursos que provee la ciudad como desperdicios orgánicos, el impacto en la ecología urbana, y la competencia por uso de terreno con la misma ciudad, entre otros. De manera tal que la AU va a impactar de manera positiva la ciudad en las siguientes áreas: economía, salud y nutrición, social y ambiental (Ortiz-Rivera et al., 2018).  

 

Nos encontramos ante una realidad en la que el sistema alimentario en un mundo globalizado implica una separación total entre el consumidor y el productor. Según Deelstra y Girardet en el artículo “Urban agriculture and sustainable cities” (2000), “cosechamos en el supermercado”. Es decir que el sistema alimentario actual trabaja desde un agricultor que siembra y cosecha sus productos en un lugar dado (lejos de la ciudad) y luego es procesado, distribuido y llevado a tiendas donde el cliente urbano lo compra sin conocer el origen de ese alimento (Duží et al., 2017). Esta dinámica puede verse a una escala pequeña, en la que la producción se da en una zona rural del mismo país y se exporta a zonas urbanas, o tan severo como en Puerto Rico que importamos la gran mayoría de los alimentos que consumimos. Ante la necesidad de fortalecer nuestro sistema alimentario en Puerto Rico, la AU es una opción pues a través de ella se puede complementar la agricultura tradicional rural, familiarizando al consumidor con la importancia de la producción de alimentos en el país, mientras se trabaja estratégicamente el reverdecimiento de espacios urbanos. 

 

Una de las experiencias más cautivadoras que tuve en Lyon fue una estadía de Airbnb, donde pernocté en el apartamento de una señora mayor, ya retirada. Los dos días que estuve en su residencia fueron sumamente acogedores. Durante la estadía pude tener un vistazo de su estilo de vida pues me mostró su patio que había convertido en un huerto, desayunábamos panes frescos junto a jaleas de grosellas que ella misma preparaba, me llevó a un huerto comunitario en el que ella participaba, caminamos de tarde por el parque más grande de Lyon llamado Parc de la Tete d’Or e incluso me preparó múltiples veces un té con hierbas de su huerto para combatir un catarro. Conversamos en una mezcla de inglés y francés ya que intenté comunicarme mayormente en su idioma nativo. En mi última noche nos preparó una cena que consistió en pan fresco y un plato de vegetales locales junto a hierbas frescas de su jardín que complementaban los sabores. 

Figura 3: Cena em el huerto del Airbnb   

Fuente: Fotografía tomada por la autora  

 

Una vez terminada la cena, le ayudé en la cocina a limpiar donde me mostró cómo ella fregaba con un jabón biodegradable y recogía el agua residual en un envase para luego dar el nuevo propósito al agua de regar el huerto. En su consciencia estaba muy presente la importancia de preservar el recurso del agua, pues los problemas que países y grandes ciudades están enfrentando es el acceso a agua y el manejo de agua residuales (Smit et al., 1992). Noté en Lyon una preocupación colectiva por el manejo adecuado del agua, tanto a través de mi experiencia con la señora desde su hogar como en micro fincas visitadas; ambas implementaban técnicas de conservación de agua en su siembra. Es curioso el contraste de dos países con diferente variación climática donde la respuesta hacia el manejo del agua cambia. Por la importancia que posee el recurso del agua, en Puerto Rico debemos desarrollar estrategias para movernos hacia un manejo efectivo, especialmente mientras enfrentamos la realidad del cambio climático, ya que nuestro país ha estado experimentando aún más periodos de sequías.  

 

Un vistazo a la agricultura urbana en Lyon 

 

Como parte de mi descubrimiento de la AU en Lyon, visité un huerto que me demostró la visión holística que se busca lograr a través de estas prácticas. El huerto llamado Les Jardines de Girondins forma parte de una empresa promotora de la AU, que a su vez lleva el nombre de Ma Ville Verte, que significa en francés Mi ciudad verde. Este proyecto está ubicado en el corazón de la antigua zona industrial de Lyon y funciona como una micro finca y centro educativo para la comunidad. Impresionada por mi visita a estos jardines busqué en su página de internet su misión y visión que lee de la siguiente manera: 

 

Nuestra empresa, Ma Ville Verte, nació de la observación de una tendencia general de cambio en la percepción de la ciudad con la necesidad de repensar el hábitat y el deseo de vivir mejor juntos. Además, la demanda de los ciudadanos de vivir en una ciudad más verde, de consumir local, responsablemente y de contar con espacios colaborativos es cada vez mayor. Nuestro concepto es repensar por completo la oferta actual para la creación de espacios verdes proponiendo una oferta innovadora de paisajismo urbano: el diseño y animación de huertos. Reinventamos los espacios habitables para convertirlos en lugares de intercambio y de compartir mientras nos adaptamos a las limitaciones urbanas. (s.f.) 

 

Por medio de ese fragmento se puede entender que grandes ciudades como Lyon están buscando repensar su desarrollo urbano para moverse hacia uno más sostenible, uno que incluye el uso responsable de recursos donde podamos reforzar la relación entre nosotros y el ambiente. Según Smit y Nasr (1992), y como ha descrito además Ma Ville Verte, el desarrollo urbano sostenible no será posible sin la presencia de la AU. En mi visita a este jardin nos contaron que el lote donde desarrollan su proyecto son tierras arrendadas al gobierno local por un periodo de tres años. Esto se debe a la creciente demanda que hay en Lyon de utilizar espacios públicos y lotes vacíos, mayormente para el desarrollo de proyectos comunitarios agrícolas, pues resulta que uno de los retos que la AU enfrenta es la seguridad del acceso a terrenos viables para siembra (Mougeot, 2006). 

 

El proyecto Les Jardines de Girondins trabaja en un espacio relativamente pequeño que presentaba la limitación urbana de un suelo contaminado por ser anteriormente un terreno de uso industrial. Actualmente siembran todo tipo de vegetales y productos tradicionales tales como aubergine (berenjena), tomates, courgette (calabacín) y cornichon (pepinillos). Los productos variados que cosechan tienen el propósito de ser vendidos en su mercado, que se realiza todos los martes, para atender la necesidad de una comunidad que busca y prefiere consumir productos locales. En una tarde libre tomé el tiempo para visitar el mercado en Les Jardines de Girondins, donde observé la dinámica entre agricultor y consumidor, que muy pocas veces en Puerto Rico he logrado experimentar. Allí pude notar que los mercados demuestran la posibilidad que la AU provee de incentivar la economía local. Además de que la AU es una oportunidad para que hogares de bajo ingreso puedan tener acceso a alimentos nutritivos, al empoderarse de su producción de alimentos desde su hogar. 

 

El problema de la contaminación del suelo antes mencionado que posee Les Jardines de Girondins no permite la siembra directa en este espacio, debido a que no es seguro consumir los productos. Por esta razón el 100% de esta micro finca se encuentra en variedades de estructuras conocidas como camas de siembra. En la Figura 4 se observa una forma en que innovaron utilizando bolsas de construcción desechadas para sembrar, además de utilizar viejas cisternas de agua (cortadas por la mitad) y las tradicionales camas en madera. Esto para mí fue otro ejemplo clave de cómo la AU conecta con la ciudad y sus desechos, proveyendo un servicio al evitar que estos materiales lleguen al vertedero. 

 

 

 

 

 

 

Figura 4: Siembra en bolsas de construcción en Les Jardins de Girondins  

Fuente: Fotografía de la autora.  

 

Otra forma en que este proyecto aprovecha los recursos de la ciudad es produciendo composta para aplicar a sus cultivos. En su libro ¡Siembra Boricua! (2019), Garrido y Sánchez definen composta como un producto resultado de un proceso controlado de la descomposición de materia orgánica en el que participan microorganismos, manteniendo una temperatura alta y generando combustión. Los autores nos dicen que por su función de abono la composta aporta nutrientes al suelo, aporta microorganismos, balancea el pH y mejora la estructura general del suelo. La composta producida en Los Jardines de Girondins se realiza primordialmente con cáscaras de frutas (fuente de nitrógeno) y aserrín (fuente de carbono) resultando en la combinación perfecta de una composta saludable. Esta materia orgánica que utilizan en su composta proviene de los desechos de artesanos y empresarios que tienen su taller en el lote de la micro finca, pues en un viejo edificio industrial han creado una incubadora empresarial. 

 

Tras el ejemplo de este huerto vemos que la AU puede proveer, mitigar y atender el creciente problema del exceso de desperdicios sólidos y orgánicos en la ciudad, con el fin de convertirlo en un gran recurso para agricultores (Zeeuw, 2004). Evidentemente, por la naturaleza de la composta como fertilizante natural, se elimina la necesidad del uso de fertilizantes químicos en la siembra, siendo esto de suma importancia debido a que el uso en exceso de fertilizantes contribuye a la contaminación de aguas y terrenos en la ciudad. 

 

Análisis geográfico 

 

El concepto de agricultura urbana da a entender que donde se desarrolla esta práctica es en zonas urbanas y ciudades. Aun así, surge la pregunta, ¿dónde en la ciudad es que se están concentrando estos esfuerzos? En la Figura 5 se observa un mapa de la ciudad de Lyon donde se han identificado los huertos visitados durante el verano, representando una pequeña muestra que permite visualizar la distribución espacial de los mismos. Encontramos que los terrenos con mayor cercanía a los dos ríos de Lyon, el Rhône y el Saône, poseerán mayor valor, y por tal razón aquí se ubica el antiguo casco urbano (Vieux Lyon) de esta ciudad, que ha ido expandiendo de oeste a este. Estos terrenos poseen mayor densidad poblacional, lo que podemos constatar por la concentración de edificaciones en la Figura 5. Según identifica en el mapa (marcadores verdes) en este modelo de ciudad la AU se va a asentar en zonas residenciales (puntos del norte) y en terrenos de uso industrial (puntos del sur), en lo que son las afueras del centro de la ciudad. Ciertamente encontraremos una correlación en cómo la AU se establece en las afueras del centro de la ciudad, pues estos terrenos al tener menor accesibilidad serán más económicos. 

 

Figura 5: Identificación de agricultura urbana en Lyon   

Fuente: Google Earth  

 

 

Asuntos ambientales 

 

Como se ha discutido, la AU trabaja el reverdecimiento de los espacios urbanos, una forma de desarrollo sostenible que es necesario y urgente, debido a que las ciudades son responsables por alrededor del 75% de las emisiones CO2 a nivel global (UN Environment Programme, s.f.). Por tal razón la siembra en la ciudad es una de las maneras de disminuir la huella de CO2, uno de los gases que mayor contribuye al cambio climático (Deelstra, 2000). El producir alimentos dentro de la ciudad ayuda a disminuir la transportación desde las fincas hasta el supermercado. Otros recursos como la energía pueden verse reducidos también al eliminar la refrigeración de productos para su conservación en el supermercado y el empaque utilizado en exceso para que los productos lleguen al consumidor urbano (Zeeuw, 2004). En su libro Heat Islands (2008) Lisa Gartland discute cómo la presencia de vegetación en la ciudad es necesaria por procesos como la fotosíntesis y el evo transpiración que ofrecen las plantas al absorber el CO2 del aire y a su vez absorber la energía solar. Además, contribuye a reducir las llamadas islas de calor, un fenómeno que surge en las zonas urbanas por la gran concentración de actividades antropogénicas como la construcción con materiales oscuros que absorben y retienen el calor, causando grandes aumentos en temperatura (Gartland, 2008).  

 

La AU es una de las prácticas que podemos implementar para crear consciencia ambiental, comenzando desde las escuelas y comunidades, donde puede ocurrir el verdadero cambio. Una dinámica educativa que permite la AU es la transferencia de conocimiento entre generaciones (Ortiz-Rivera et al., 2018) que será clave para integrar a personas de todas las edades en el hermoso proceso de retomar nuestra alimentación. La realidad en Puerto Rico es que muchos estamos desconectados de la importancia del sector agrícola, de nuestra relación con el medio ambiente y, más aún, de nosotros mismos como comunidad. Nuestra sociedad ha permitido que la agricultura no sea una de las principales actividades económicas del país. El actual desarrollo económico está basado principalmente en manufactura, servicios y turismo, dejando atrás la agricultura y poniendo en riesgo nuestra seguridad alimentaria pues, como mencioné anteriormente, quedamos obligados a recurrir a la importación. Según González (2008-2009), en su análisis sobre la soberanía alimentaria en Puerto Rico, la agricultura es fundamental para un país y es necesario que a través de un compromiso individual, social y económico comencemos a comprender la importancia de la agricultura, ya que la misma produce un bien estratégico que son los alimentos.  

 

Países como Francia incluyen en su desarrollo las economías mencionadas anteriormente, pero sin descuidar o minimizar la agricultura, y a su vez incorporándola a diferentes escalas como la AU, pues el problema de alimentación es un asunto mundial. La AU representa para Puerto Rico una oportunidad para utilizar el conocimiento agrícola jíbaro que poseemos y, tras una aislante pandemia, adaptarlo a la ciudad y hacer de ella un espacio que no destruye futuro sino construye posibilidades para las futuras generaciones. Sin embargo, la AU no es la única solución a nuestros problemas sociales, económicos y ambientales, pero es una de las vías disponibles que facilitará el proceso de reconstruirnos como país, al hacer visible la importancia de la agricultura. En conclusión, esta mi invitación a adaptar las prácticas de un país con una posición latitudinal como Francia a nuestra actual estructura urbana, aprovechando nuestro clima tropical, para así construir espacios para las comunidades donde desarrollemos una consciencia colectiva sobre los recursos y oportunidades de nuestro Puerto Rico. 

 

Referencias 

Deelstra, T., & Girardert, H. (2000). Urban agriculture and sustainable cities. En N. Bakker, M. Dubbeling, S. Gündel, U. Sabel-Koschella & H. de Zeeuw (Eds.), Growing cities, growing food: urban agriculture on the policy agenda (pp. 43 – 65). Deutsche Stiftung für internationale Entwicklung. https://www.bivica.org/files/agricultura-urbana.pdf  

Duží, B., Frantál, B., & Simon Rojo, M. (2017). The geography of urban agriculture: new trends and challenges. Moravian Geographical Reports, 25(3), 130-138. https://www.researchgate.net/profile/Bohumil-Frantal/publication/320232735_The_geography_of_urban_agriculture_New_trends_and_challenges/links/59db3372a6fdcc2aad14d4c2/The-geography-of-urban-agriculture-New-trends-and-challenges.pdf 

Garrido, P., & Sánchez, R. (2019). ¡Siembra Boricua! Editorial Somos S.A. 

Gartland, L. (2008). Heat islands: understanding and mitigating heat urban islands. Earthscan. 

González, G. (2008–2009). Seguridad alimentaria. Revista Ethos Gubernamental, 6, 103–121. https://uploads.uprag.edu/images/etica/Lecturas/Seguridad_Alimentari  a_117363.pdf 

Lohrberg, F., Lička, L., Scazzosi, L., & Timpe, A. (2016). Urban Agriculture Europe. Jovis. 

Ma Ville Verte. (s.f.). https://www.mavilleverte.fr  

Mougeot, L. (2000). Urban agriculture: definition, presence, potentials and risks, and policy challenges. International Development Research Center. https://idlbncidrc.dspacedirect.org/bitstream/handle/10625/26429/117785.pdfequence=12.%20 

Mougeot, L. (2006). Growing better cities: urban agriculture for sustainable development. International Development Research Center. https://idl-bnc-idrc.dspacedirect.org/bitstream/handle/10625/30554/IDL-30554.pdf?sequence=12&isAllowed=y  

Ortiz-Rivera, M.C., Crespo-Acevedo, W., Avilés-Vázquez, K., Guzmán-Colón, B., Pagán-Roig, I., Gierbolini-Avilés, G... Morales-Rodríguez, D. (2018). Guía para el desarrollo de huertos urbanos comunitarios en Puerto Rico. Sistema Universitario Ana G. Méndez. https://issuu.com/coleccionpuertorriquena/docs/cedes_guia_huertos_urbanos_comunita  

Site officiel Lyon. (2022, 12 de enero). Recensement de la population 2022. https://www.lyon.fr/actualite/campagne-dinformation/recensement-de-la-population-2022 

Smit, J., & Nasr, J. (1992). Urban agriculture for sustainable cities: using wastes and idle land and water bodies as resources. Environment and Urbanization, 4(2), 141–152. https://doi.org/10.1177/095624789200400214 

UN Environment Programme. (s.f.). Cities and climate change. https://www.unep.org/explore-topics/resource-efficiency/what-we-do/cities/cities-and-climate-change#:~:text=At%20the%20same%20time%2C%20cities,being%20among%20the%20largest%20contributors 

Zeeuw, H. (2004, 10 al 14 de octubre). The development of urban agriculture; some lessons learnt [Ponencia principal]. International Conference Urban Agriculture, Agro-Tourism and City Region Development, Beijing, China. https://bibalex.org/baifa/Attachment/Documents/466879.pdf  

 

  

  Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional.

Posted on December 22, 2022 .

Perceptions of Social Sciences Students regarding the Intersectionality of Migration and Domestic Violence in Puerto Rico

Percepciones del estudiantado de Ciencias Sociales sobre la interseccionalidad de la inmigración y la violencia doméstica en Puerto Rico  

  

Julio Canino Rodríguez
Departamento Trabajo Social
Facultad de Ciencias Sociales, UPR RP 

 

Recibido: 3/10/2022; Revisado: 23/11/2022; Aceptado: 18/12/2022 

 

 

Abstract 

Femicides by domestic violence in Puerto Rico have significantly increased, and statistics do not include undocumented immigrant victims. Although domestic violence and immigration have been investigated separately, there is an evident limitation in the research generated by social scientists on the intersectionality of the terms. Part of the findings showed that students agreed with the questionnaire’s premises about undocumented survivors’ access to government services and systemic treatment. Moreover, professionals endure severe budget cuts that inhibit their abilities to assist survivors, who confront social and systemic oppressions. Students and professionals share perceptions of systemic mistreatment and stressors that hinder case reporting  

 

Keywords: domestic violence, immigration, perceptions, oppression, undocumented 

 

 

Resumen 

Los feminicidios por violencia doméstica en Puerto Rico han aumentado significativamente, y las estadísticas excluyen a personas indocumentadas. Aunque se han investigado la violencia doméstica y la inmigración separadas, la literatura sobre pensamientos de futuros profesionales de las ciencias sociales sobre la interseccionalidad de ambos términos es limitada. Los hallazgos revelan que los estudiantes mayormente concordaron con las premisas del cuestionario sobre la accesibilidad de personas indocumentadas a servicios gubernamentales y trato sistémico. Los profesionales enfrentan recortes presupuestarios que inhiben su ejercicio profesional. Los estudiantes y profesionales compartieron percepciones sobre el trato sistémico desigual y factores estresantes que dificultan el reporte de casos. 

 

Palabras claves: violencia doméstica, inmigración, percepciones, opresión, indocumentadas 

 

 

 

Problem Statement 

 

Even though the government of Puerto Rico has established social policies and programs to protect those affected by domestic violence, it is still a growing problem, especially for those without a defined migratory status. These different social problems are rooted in a social paradigm that must be examined. Moreover, the paradigmatic approach influences social beliefs and collective actions. Consequently, it is vital to research the different perceptions that people may have toward immigration and domestic violence victims without a defined migratory status. Hence, this population risks becoming even more invisible to the state due to a lack of statistics and public awareness. Therefore, an effort was made to reverse these detrimental factors affecting this vulnerable community. 

 

Regarding domestic violence in Puerto Rico, in 2018, femicides rose by 62% compared to 2019, making it a total of 60 femicides, of which 50% of these were not resolved (El Vocero, 2020). Considering this, the project aimed to discover the existing perspectives toward domestic violence survivors without a defined migratory status. This type of research is critical when considering that prospective professionals will directly work with these individuals. Consequently, it was vital to know their stance concerning stereotypes and discriminatory situations that immigrants face in Puerto Rico. Moreover, it is key to understand the rationale behind a negative perception, particularly from those that will be future social policymakers, social workers, and therapists. 

 

 

 Literature Review 

 

Domestic Violence 

 

In terms of legal protections, Puerto Rico has the Domestic Abuse Prevention and Intervention Act, better known as Law 54. This piece of legislation passed in 1989, is the first law in Latin America and the Caribbean to recognize domestic violence crimes. Furthermore, Law 54’s statement of motives describes domestic violence as a type of antisocial behavior that is a heinous problem amongst Puerto Rican families. Moreover, this law describes that domestic violence lacerates dignity and integrity regardless of social standing. In 2013, there was an amendment to this piece of legislation that prevented a person’s migratory status as reasoning for denying the protections provided by the law (Roure, 2018). Furthermore, the COVID-19 pandemic has further aggravated domestic violence cases due to record levels of unemployment and financial instability (Piquero et al., 2021). 

  

Perceptions on Migration 

 

A study surveyed the knowledge and perceptions of 145 Social Work students concerning the stages immigrants face in immigration. The majority perceived that arrests, emotional stress, and detainment by the government were hardships that immigrants faced. Nonetheless, responders also indicated that 64.9% of them did not feel competent to work with undocumented immigrants, suggesting that perceived preparedness to work with ​this populations​ is associated with further knowledge regarding the matter (Lehman-Held et al., 2017). On the other hand, secondary data analysis from the 2007 Pew Hispanic Center survey with a sample of 2,000 Latino adults living in the United States of America, suggested that perceived discrimination may be a risk factor for perceiving a more challenging life for Latinos. Furthermore, these perceived discriminations also increase the fear of deportation, a lower sense of the quality of life, and scarcer use of government resources (Becerra et al., 2013).  

 

Theoretical Framework 

 

To further assess understanding of undocumented domestic violence survivors, it is crucial to be aware of the different oppressions they face every day. Through the intersectional framework, different aspects of a person’s political and social identities merge to form different forms of privilege and discrimination (Runyan, 2018). Hence, the Intersectionality Theory provides an adequate structure to sustain the explanations of oppression and the realities that survivors endure. The fundamental premise of this theory is that many identities of a person’s life function concurrently to shape an individual’s experiences. Therefore, intersectionality acknowledges that identities such as race and gender cannot be separated because they contribute to an overall experience. For example, if we focus on domestic violence, that experience can result from two intersecting patterns of sexism and racism. Consequently, the intersectional experience is greater than the sum of just sexism and racism, and it should be considered when addressing a particular manner in which Black women are subordinate to men (Crenshaw, 1989, 1991).  

 

Previously, the characteristics of race, class, gender, sexuality, age, and ethnicity were conceptualized as distinct, unrelated, and treated differently. Integrating an intersectional lens challenges this assumption and establishes that oppressions like class exploitation, sexism, and racism build one another by drawing upon similarities and distinctive practices to shape a collective social reality. Additionally, these systems overlap and should not be understood as separate phenomena but should instead be interpreted as issues affected by the overlapping systems of subordination (Hill-Collins, 2019). 

 

On the other hand, to further comprehend the perceptions to be collected via questionnaire, the Social Constructionism theory was used in this study. This theory emphasizes that the significance of an object or theme is rooted in people's interactions with them. Hence, according to (Gergen et al., 2007), people's actions are attributed to their thoughts, revealing patterns of acceptance or resistance nuanced by their backgrounds. Therefore, the social perceptions toward undocumented survivors of domestic violence in Puerto Rico may be rooted in social stigmatization and prejudice passed on by society throughout the years. Consequently, it was critical to utilize intersectional theory and social constructionism theory in this study to further address the gaps in terms of the perceptions of the intersectionality of immigrant domestic violence survivors in Puerto Rico. 

 

 

Research Questions 

 

In order to address the research problem, the next questions were developed:   

 

  1. What are the perceptions of the UPR-RP Social Sciences students regarding the intersectionality of domestic violence and migration in Puerto Rico?  

  1. What have been the experiences of professionals working with domestic violence survivors without a defined migratory status concerning governmental response and accessibility of services for this particular population? 

  1. How do the responses of students interact with the experiences of professionals working with migrant survivors of domestic violence? 

 

 

Method 

 

This study employed mixed methods in order to better understand: 1) perceptions of students regarding undocumented survivors’ access to services and systemic treatment; and 2) in-depth experiences of professionals working directly with immigrant survivors of domestic violence in Puerto Rico. It had an exploratory scope due to the limited information on student perspectives on the intersectionality of domestic violence survivors without a defined migratory status and the experiences of professionals working with this last population. Integrating qualitative and quantitative data was necessary to collect the diverse perspectives this study needs to answer the research questions. Therefore, even though the intention was to collect the different views, attitudes, and beliefs social sciences students have regarding domestic violence survivors without a defined migratory status, it was also crucial to collect the experiences of professionals that work with cases concerning this population.  

 

Specifically, the quantitative portion of this study was a non-experimental cross-sectional design. The intent was to gather social sciences students’ opinions, attitudes, and beliefs regarding common myths and misconceptions regarding domestic violence survivors without a defined migratory status. Non-experimental designs are observational, and the results are intended to be descriptive. Moreover, the researcher did this part cross-sectionally, which means that he collected the data only once because of the short time available, and it is ideal for calculating simple occurrence rates (Thompson & Panacek, 2007). 

  

On the other hand, the qualitative part of this research project was a case study design. The experiences of professionals who work directly with survivors of domestic violence without a defined migratory status were gathered to understand the realities they confront when defending the human rights of this type of client when faced with the government and society. Case study research involves a detailed description of individuals or settings followed by analyzing the data to find themes of issues. Also, the researcher employed an inductive approach because the quantitative and qualitative data were collected and studied simultaneously (Creswell & Creswell, 2018). Therefore, the analysis entailed an examination of how qualitative and quantitative data interact, providing multiple angles to the problem studied. 

 

 

Analysis  

 

A convergent mixed-methods design was used to analyze the qualitative and quantitative data to be collected, which means that the analysis was done simultaneously. With this approach, a researcher can collect both types of data to analyze how the findings relate to the objectives of the study (Creswell & Creswell, 2018).  A descriptive analysis was elaborated for the quantitative part of this research project to analyze frequencies and crosstabulations. For this, IBM’s Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) program was used to answer the research questions. An analysis was done for the qualitative part after an ad verbatim transcription was finalized to elaborate an a priori codification of said transcription. To comply with the answering of the research questions, ATLAS.ti program was utilized.  

 

 

Quantitative Results and Analysis 

 

The quantitative sample had the following inclusion criteria: (1) be a Social Sciences student and (2) be over 18. The total sample of the online questionnaire was 67, with a gender distribution of 64% for females, 34% for males, and 2% self-reported as non-binary. Results show that 37% were between 18-20, 52% were 21-23, 11% were 24-26, and none were over the age of 27. In terms of country of origin, 94% of the participants were born in Puerto Rico, 4.5% in the United States, and 1.5% in the Dominican Republic. 

 

In terms of majors, 9% were from Political Sciences, 1.5% were from Anthropology, Labor Relations and Counseling and Rehabilitation, 3% were from General Social Sciences and Sociology, 6% were from Economics, 16% were from Psychology, 58% were from Social Work, and none from Geography. Regarding the year of study, 9% were first-year students, 21% were second-year students, 25% were third-year students, 22% were fourth-year students, 18% were fifth-year students, and 4.5% were sixth-year students. Regarding formal content in coursework on gender violence or related topics, 53% of the sample received little to no information regarding domestic violence in their courses. In comparison, 30% received some, and 17% received a lot. On the other hand, 77% of the sample received little to no information regarding immigration in their coursework, while 20% received some, and 3% received a lot. Given that the Social Work population composed 58% of the sample, additional observations were done and found that 41% received little to no information regarding domestic violence in their courses, 31% received some, and 28% received a lot. On the other hand, 72% received little to no information regarding immigration in their studies, 23% received some, and 5% received a lot. 

 

The analysis below is based on measures using a Likert scale with a range in premises from one to four. Also, the questions were developed in a manner that the higher the value a participant chooses, the more they agree with the premises that regard undocumented domestic violence survivors. For this analysis, the average formula was utilized to calculate the premises’ averages. The results are as follows: 

 

 

With the average, the same formula was applied, meaning that the averages were added and divided by 7, which resulted in 3.55. Therefore, the social sciences students greatly agreed with the premises that concerned domestic violence survivors without a defined migratory status. 

  

 

 Qualitative Results and Analysis 

Participant’s Description  

A semi-structured interview was conducted utilizing 12 open-ended questions regarding the experiences of professionals working with undocumented survivors of domestic violence. These questions allowed to gain a broad scope about the accessibility of government services and their impact on this population. Two professionals were interviewed and were named Participant 1 (P1)and Participant 2 (P2)to guarantee confidentiality. P1 is identified as a 39-year-old female, who has a Master’s degree in Social Work (MSW) and is currently a doctoral student. Additionally, she has 15 years of experience working with domestic violence survivors without a defined migratory status and is a service coordinator in a non-governmental organization (NGO) that provides services for domestic violence survivors. P2 is identified as a 63-year-old female who has an MSW and is currently the director of the NGO for 20 years. Regarding the accessibility of services, three quotes were identified and go as follows: 

 

P1: “La ley en sala establece que cualquier persona, sin importar su raza, su género, su estatus migratorio, su posición socioeconómica, si tiene una condición de emergencia de salud, la sala de emergencia tiene la obligación de estabilizar a esa persona, eso es la ley. Sin embargo, cuando vamos a la implementación de la ley, si una persona migrante va y lo primero que le dicen: ¿dónde está tu plan médico? o ¿dónde está el dinero? Porque si no tienes dinero no te podemos atender. ¿En dónde queda ese recurso? Tiene que ser educado. Ese recurso tiene que estar atemperado por la legislación, porque así se siguen violentando los derechos de nuestras mujeres. Y la ley está, pero al momento de implementarla no se ejecuta.” 

 

P1: “Una mujer indocumentada no es elegible para ningún tipo de beneficio público. Entiéndase vivienda, servicios del PAN, servicios de subsidio federal, servicios de plan médico. Ellas no son elegibles para ninguno de esos beneficios que provee el Estado.” 

 

P2: “Prácticamente no tienen derecho a recibir algunas ayudas, aunque también son bien restrictivas con los fondos federales, como lo son los servicios médicos, los cupones de alimentos y estudiar inclusive.” 

 

From these quotes, it is noteworthy that undocumented individuals do not qualify to receive any government-sponsored economic relief, including but not limited to housing, nutritional assistance, and healthcare. Hence, if an undocumented individual is a domestic violence survivor and is economically dependent on their partner or spouse, it is virtually impossible to seek economic support from the government, further straining their abuse situation. Moreover, it is required by law to stabilize a patient's condition regardless of their race, ethnicity, gender, age, migratory status, etc., if the situation is emergent. However, lack of knowledge by hospital staff and government officials exacerbates the condition of abuse and complicates the help-seeking of undocumented victims of domestic violence, which can be subjected to physical abuse, and thus are physically harmed. Concerning governmental response, two quotes were selected to answer question number two: 

 

P2: “La situación de feminicidio no ha parado la respuesta del gobierno, pues ha sido un poco tibia precisamente a nivel de recursos que han sido recortadas muchas organizaciones y se ve que hay algunas organizaciones, pero hubo instituciones que no les dieron fondos y algunas que les recortaron hasta más de la mitad como el caso del centro.” 

 

P1: “Yo entiendo que todavía hay mucho, pero mucho trabajo que hacer, porque a veces esto es como un ciclo. Al haber reducciones de fondos en las organizaciones que son las especializadas en brindar servicios de violencia doméstica, perdemos un empleado o una empleada que ha sido adiestrada, que ha sido provista de herramientas para la intervención de la violencia de género y ese empleado lo perdemos.” 

 

From these quotes, it is noticeable that the government helps these organizations. However, these organizations suffer significantly economically and professionally with growing fiscal cuts. Moreover, these cuts prove to be a significant burden because these prepared employees are obligated to leave their workplace, and the organizations are left with a dangerously reduced number of workers, complicating the services undocumented survivors of domestic violence receive.  

 

Relationship between quantitative and qualitative 

 

Questionnaire premise 

There is greater economic dependence on the abuser if a survivor of domestic violence is undocumented. 

 

 Interview quote 

 

P1: “Muchas de nuestras mujeres, al tener ingresos limitados y sobreviven con $12,000 anuales o menos, y esto pues bajó significativamente con la pandemia.” 

 

As identified in the interview quote, many undocumented women have limited funds which leaves them with less than $12,000 annually. This reduced salary leaves them impoverished and further strains their capacity to leave the relationship because of the economic dependence that such a low salary causes, especially when children are involved. Moreover, when an individual is undocumented, finding a legal job is not feasible, and therefore, they have to resort to what is available, which means that they cannot look for the good-paying jobs citizens have. 

 

Questionnaire premise 

The domestic violence situation for undocumented survivors is not the same as for Puerto Rican domestic violence survivors. 

 

Interview quote 

 

P2: “También está el miedo o el temor a las autoridades, el desconocimiento de su derecho y está ese temor de que la puedan deportar, de que la puedan arrestar, de que puedan perder a sus hijos e hijas.” 

 

The fear of deportation is a feeling many, if not all, ​undocumented survivors​ of domestic violence face day-to-day. This fear worsens when there is so much disinformation regarding undocumented individuals. Regardless of migratory status, domestic violence is a problem many women endure, but this adds another level of oppression for undocumented women. In many cases, children are involved, which exacerbates the survivor’s situation because they do not only worry about deportation. Moreover, they worry about being arrested or having their children separated from them.  

 

Questionnaire premise 

 

The Puerto Rican judicial system does not treat survivors of domestic violence equally if they are undocumented. 

 

 Interview quote 

 

P1: “A veces la legislación está para proteger a la población. Sin embargo, al momento de implementación vemos que hay unos desafíos o hay unos retos, porque vemos que lamentablemente en Puerto Rico podemos identificar que hay mucho racismo y mucha xenofobia internalizada, y muchas veces esa xenofobia y racismo internalizado salen a la luz y lo demuestran lamentablemente en la calidad de servicio que se le tiene que brindar a nuestras mujeres.” 

 

Many survivors seek help through the legal system but confront racism and xenophobia. This obstacle certainly aggravates their domestic violence situation and makes us wonder how fair our justice system is. Law 54 states that a survivor may seek help, regardless of any condition, including being undocumented. However, the quality of services provided to undocumented people is deplorable and only shows how xenophobic and racist the system is. These survivors endure not receiving medical, nutritional, or housing assistance, but feeling like the legal system does not want you proves to show how difficult many of the daily difficulties these women must endure. 

 

Questionnaire premise 

 

The police are not adequately trained to handle a domestic violence situation if the survivor is undocumented.  

 

Interview quote 

 

P1: “A veces tenemos policías que no quieren tomar la querella, que le dicen ve solicita una orden de protección habiendo los elementos para realizar un caso criminal o le dicen tienes que tener cuidado porque tú estás indocumentada y te pueden deportar. O sea que está la mala orientación que recibe esta mujer, entonces no es tan solo que es víctima del agresor, estamos hablando de que esta mujer puede ser víctima del propio sistema que la revictimiza.” 

 

The significant level of disinformation the government has regarding undocumented survivors of domestic violence reinforces that the system does not consider properly training its workforce. Survivors become victims of not only their perpetrators but also of a system that victimizes them and does not provide the tools that are available by law. 

Conclusions 

 

The high averages in the premises indicated that most students agreed with the premises related to undocumented survivors’ access to government services and systemic treatment. Therefore, recognizing that most of the sample has not received education regarding domestic violence and immigration is extraordinary. Even though more students agreed with the premises, is still concerning that some students disagreed. The interview responses showed that undocumented domestic violence survivors do not have access to government assistance. 

 

Another critical point gathered from the interview is the xenophobic and racist sentiments undocumented survivors of domestic violence must endure, both socially and systematically. These sentiments are in accordance with what is found in literature since, as established by Intersectional Theory, these populations face stances of inequity, oppression, and discrimination because of their gender, race, and migration status, all inseparable identities that combine to create these discriminations (Crenshaw, 1989, 1991). Moreover, Social Constructionism Theory provides us that many of these sentiments are rooted in societal thought. Therefore, the ways we think, and act are developed in our environment (Gergen et al., 2007). 

 

On the other hand, some similarities were found when combining the data sets. First, the student’s high averages in responses to the questionnaire premises regarding economic dependence and the interview responses are in accordance with the fact that survivors face financial difficulties. Secondly, the questionnaire responses regarding differences in domestic violence situations if the survivor is undocumented displayed a high average and converse with the experiences of professionals that indicated that survivors constantly must deal with the fear of deportation and authority misinformation. Lastly, the responses on the unequal judicial treatment based on migration status were in accordance with the professionals’ experiences mentioned, and the high averages inferred the unequal judicial treatment.  

 

 

References 

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Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics. University of Chicago Legal Forum, 1989(Issue 1). https://chicagounbound.uchicago.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1052&context=uclf 

 

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Gergen, K. J., Estrada, Á., & Diazgranados, S. (2007). Construccionismo social: aportes para el debate y la práctica. Universidad de los Andes, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Psicología-CESO.  
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Piquero, A. R., Jennings, W. G., Jemison, E., Kaukinen, C., & Knaul, F. M. (2021). Domestic violence during the COVID-19 pandemic - Evidence from a systematic review and meta-analysis. Journal of Criminal Justice, 74. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2021.101806 

 

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Posted on December 22, 2022 .